Ознаки аутизму у дитини, причини, методи корекції

Для більшості батьків аутизм є самим страшним діагнозом лікаря-психіатра. Особливо яскраво проявляється ранній дитячий аутизм, який не дає дитині нормально розвиватися і ізолює його від однолітків і членів сім’ї.

Аутизм у дітей представляє собою серйозну патологію розвитку, яка вражає сферу емоцій та спілкування. Всі дії людини з аутизмом часто не мають соціального сенсу. Діагностують захворювання найчастіше у дітей до п’яти років, і лише в рідкісних випадках аутизм виявляють набагато пізніше – у підлітковому або навіть дорослому віці.

У даний момент медики продовжують досліджувати проблему аутизму. Вважається, що хворий аутизмом не сприймає оточуючі її предмети у вигляді єдиного образу. Наприклад, будь-яка людина здається йому просто носом, вухами, руками та іншими частинами тіла, ніяк не пов’язаними між собою. Крім того, такі діти не вміють відрізняти живі предмети від неживих, а будь-які зовнішні фактори (звук, дотик, колір) заподіюють йому дискомфорт, і він прагне втекти від них.

Причини розвитку патології

У дітей з аутизмом часто немає серйозних захворювань, і зовні вони здаються абсолютно здоровими. Патологій не спостерігають і на етапі внутрішньоутробного розвитку. Цікаво, що у дітей з аутизмом нормально розвинений головний мозок, а в деяких випадках діти-аутисти дуже привабливі зовні. Однак, існує ряд причин, які побічно можуть спровокувати аутизм:

Дані патології та стану негативно відображаються на роботі мозку і можуть стати причиною розвитку аутизму. Також існує версія, що хвороба спадкова, так як ризик народження дитини з аутизмом набагато вище в сім’ях, які вже стикалися з подібним діагнозом. Проте, точні причини виникнення даної патології досі точно не вивчені.

Основні ознаки патології

Симптоми аутизму прийнято ділити на чотири великі групи, і всі вони проявляються з різною інтенсивністю.

Перша група ознак аутизму у дітей включає порушення взаємодії в соціумі. Визначити наявність подібних симптомів легко за характерною поведінкою дитини:

  • Немає або порушений контакт очі-в-очі, тобто дитина дивиться не на людину, а як би крізь нього.
  • Мізерні жести і міміка. Діти-аутисти не відповідають посмішкою на гру, але досить часто безпричинно сміються. На обличчі практично не відбивається усвідомлена міміка, лише зрідка можуть з’являтися гримаси. Це відноситься і до жестів. Дитина-аутист не вказує батькам на зацікавив його предмет, намагаючись дізнатися про нього більше або залучити дорослих в гру. Всі жести зводяться до висловлення власних потреб.
  • Несприйняття емоцій. Мозок здорової людини здатний аналізувати сигнали очних нервів і визначати, в якому настрої перебуває інша людина (наприклад, плаче, сумує, радіє). У аутистів ця здатність відсутня.
  • Не приймає участі в іграх однолітків. Діти, хворі на аутизм, просто не сприймають своїх однолітків як живих людей. Саме в натовпі дітей дуже просто помітити аутиста: він просто сидить в стороні від усіх дітей, і занурений у власний світ.
  • Труднощі з уявою і соціальними ролями в грі. Здорові діти швидко переймають різні соціальні ролі під час гри (наприклад, вчаться лікувати, годувати ляльку). У аутистів ця здатність відсутня. Вони не сприймає іграшку як цілісного предмета, але можуть довго грати з окремими елементами (наприклад, годинами крутити колесо машинки).
  • Відсутність емоцій щодо батьків. Раніше вважалося, що діти-аутисти не відрізняють батьків від інших об’єктів навколишнього світу. Але останні дослідження показали, що такі малюки все ж мають певну емоційну прив’язаність до батьків. Наприклад, якщо мама надовго піде, аутист почне турбуватися, але не стане кликати маму або взагалі не буде робити будь-яких дій, щоб повернути чи знайти її. У даний момент точно визначити почуття, які відчуває в такі моменти дитина неможливо, але точно встановлено, що контакт з рідними робить аутистів більш комунікабельними.

Ще однією важливою групою ознак аутизму є різні порушення комунікації:

  • Сильна затримка мовного розвитку або повна відсутність мови (мутизм). У дітей з важкою формою аутизму мова може практично повністю відсутня. Дитина знає лише кілька слів, які позначають його бажання, і вживають їх тільки в одній формі (наприклад, їсти або пити). Фрази, які говорить дитина, часто безпорадні, не мають сенсу і не спрямовані на встановлення контакту з іншими людьми. Про себе вони говорять у другому або третьому обличчі, і довгий час можуть повторювати одну і ту ж фразу.
  • Аномальне розвиток мови. Задавши дитини-аутиста питання, батьки можуть отримати просто його повтор. Якщо малюк все ж говорить певні фрази, його голос може бути занадто тихим або гучним, в ньому неправильні інтонації, дитина не реагує на своє ім’я і не задає безліч питань про навколишній світ, як це роблять звичайні діти. У деяких випадках період питань все ж настає, але найчастіше лише діти повторюють їх, а ставлять не для практичного освоєння світу.

Визначити дитячий аутизм можна і стереотипному поведінці дитини:

  • Малюк може годинами робити одне і те ж (наприклад, складати кубики) і переключити його на інше заняття буває складно або навіть неможливо.
  • Чітке дотримання щоденного графіка. Аутисти відчувають себе комфортно лише в повністю стандартної обстановці. Дитина може стати агресивним або піти в себе, якщо зміниться режим дня, маршрут прогулянки чи зміниться розстановка меблів у кімнаті.
  • Безглузде повторення рухів. Якщо дитина-аутист відчуває себе некомфортно або злякався, він може почати клацати пальцями, плескати в долоні, хитати головою або здійснювати будь-які інші одноманітні рухи.
  • Діти з аутизмом часто схильні до виникнення безпричинних страхів і нав’язливих ідей. У подібній обстановці вони можуть проявляти агресію.

Помітити неправильне розвиток дитини з аутизмом можна в самому ранньому віці. Вже в однорічному віці починаються яскраві прояви патології: дитина не посміхається, не реагує на своє ім’я і поводиться незвично в порівнянні з однолітками. Але якщо батьки будуть уважними, перші ознаки хвороби можна помітити ще в тримісячному віці, коли у малюка відсутній міміка і реакція на навколишній світ.

Кожна людина повинна розуміти, що істерика у чужої дитини далеко не завжди означає, що малюк розпещений. Цілком можливо, що у нього аутизм або інше подібне розлад. В даній ситуації категорично не можна критикувати батьків або самої дитини. Намагайтеся не дивитися на малюка занадто пильно або привертати увагу до нього. Буде набагато краще, якщо ви запропонуйте батькам свою допомогу, постараєтеся підбадьорити і зрозуміти їх. Крім того, потрібно постаратися зберігати спокій і швидко, але обережно прибрати всі потенційно небезпечні предмети із зони доступу малюка.

Інтелектуальний розвиток аутистів

У більшості малюків з подібною патологією є середня або легка ступінь розумової відсталості, так як головний мозок все ж має певні порушення, а особливості поведінки дітей-аутистів викликають складнощі з їх навчанням.

У разі, якщо аутизм супроводжується іншими розладами (наприклад, епілепсією, хромосомними патологіями), інтелектуальний розвиток дитини знаходиться на дуже низькому рівні. Легка форма хвороби і нормальний розвиток мовлення дитини дозволяє взаємодіяти з ним, і в цьому випадку розумовий розвиток знаходиться на середньому рівні.

Однією з найголовніших і незвичайних особливостей аутизму є вибірковість інтелекту. Наприклад, дитина дуже добре малює, і може відтворити до найменших деталей картину, яку він бачив лише один раз. Однак, розвиток певної сфери викликає сильне відставання в інших

Існує кілька видів аутизму, які зачіпають саме інтелектуальний розвиток.

Синдром Ретта

Являє собою важку форму хвороби ЦНС, при якій порушується будова Х-хромосоми. Дана аномалія буває тільки у дівчаток, так як ембріони чоловічої статі гинуть ще на етапі внутрішньоутробного розвитку. Крім аутизму, синдром Ретта супроводжується певними характерними ознаками:

  • Приблизно до півторарічного віку дівчинка розвивається нормально, але далі сповільнюється ріст голови;
  • Дитина втрачає навички руху рук і їх цілеспрямованість;
  • З’являються стереотипні рухи (наприклад, як під час вмивання);
  • Різко знижується рухова активність, погіршується координація;
  • Припиняє розвиватися мова.

На відміну від звичайного аутизму, при синдромі Ретта спостерігаються патології розвитку мозку і епілепсія. Вилікувати синдром практично неможливо.

Синдром Аспергера

Дана патологія вважається легкою формою аутизму, яка починає проявлятися пізніше класичного розлади (7-10 років). У дитини нормальний рівень інтелектуального розвитку і мовлення, однак можуть бути порушення гучності та інтонації. Однак, у дітей з подібним розладом порушена координація, вони надто егоцентричні, не вміють домовлятися і не бажають йти на компроміси. Зберігається і здатність тривалий час зосереджуватися на виконанні одного і того ж дії.

Діагностика розлади

Ознаки аутизму у дитини, причини, методи корекціїДіагностика аутизму полягає в звичайному спостереженні за дитиною. Найчастіше перші прояви патології помічають самі батьки, особливо, якщо в родині вже є діти, і дорослі знають, як приблизно повинен вести себе дитина в такому віці. І це добре, адже чим раніше діагностовано аутизм, тим більше шансів, що дитина зможе адаптуватися до суспільства.

Крім того, для діагностики використовують спеціальні опитувальники для батьків, шкали оцінки і рейтингу дитячого поведінки (тест проводиться у звичних для дитини умовах). В деяких випадках застосовують і інструментальні методи діагностики:

  • УЗД мозку для виявлення його пошкоджень;
  • ЕЕГ, здатна визначити напади епілепсії;
  • Перевірка слуху для того, щоб виключити приглухуватість і порушення мовного розвитку на її тлі.

Нижче наведена таблиця з характерними ознаками аутизму, яка допоможе батькам розпізнати патологію, і не приймати її за примхливість дитини.

Точка зору дорослого Як сприймається поведінка Що може означати насправді
Дитина забудькуватий, постійно витає в хмарах і не може самоорганізуватися Лінь, непослух, просте відсутність бажання робити що-небудь, маніпуляція дорослими Дитина може випробовувати безпричинну тривогу з-за стресу або незвичної обстановки, просто не розуміє, чого від нього хочуть дорослі або намагається відрегулювати почуття сприйняття
Дитина не любить зміни, засмучується через них, віддає перевагу одноманітні дії Впертість і відмова взаємодіяти з дорослими Малюк може бути не впевнений, чи правильно він виконує вказівки дорослих, він не здатний сприймати ситуацію з боку і намагається зберегти передбачуваність життя та встановлений порядок
Дитина дуже імпульсивний, не виконує вказівки дорослих Егоїзм, постійне бажання бути в центрі уваги, примхи Дитина не може сприймати загальні та абстрактні поняття, не здатний аналізувати інформацію
Малюк дратується від різких звуків і яскравого світла, нюхає і зачіпає різні предмети, не дивиться в очі співрозмовнику Відмова від послуху, погана поведінка Організм дитини не може коректно обробляти зовнішні сигнали (розлади органів чуття), у нього підвищена чутливість зору, слуху і нюху

Як лікують аутизм?

У всіх батьків, які зіткнулися з аутизмом, виникає питання, чи можна його вилікувати. На жаль, в даний момент не існує ліків, здатного впоратися з даною патологією. Лікування аутизму зводиться до занять з дитиною, при яких він поступово привчається до нормального соціального життя.

Допомога у вихованні дитини з аутизмом зводиться до наступного:

  • В першу чергу, батьки повинні розуміти, що аутист просто сприймає світ не так, як інші люди, і це швидше спосіб життя, а не хвороба;
  • Дитина має постійно перебувати у звичній і сприятливому середовищі, так як будь-які зміни провокують його ще більше замикатися в собі;
  • Корекцією аутизму повинні займатися не тільки самі батьки, а також логопед, психолог і викладач.

Навчання дитини з аутизмом зводиться до кількох етапів. В першу чергу необхідно навчити маляти встановлювати контакт з оточуючими людьми і почати мовленнєвий розвиток дитини. Надалі заняття з дитиною, хворим на аутизм зводяться до усунення агресії, відходу в себе, страхів і нав’язливих ідей. Також слід навчити малюка емоційних контактів з оточуючими, прищепити йому поняття про соціальних ролях і навчити спостерігати за навколишнім світом і наслідувати поведінку дорослих.

Методи лікування аутизму включають наступне:

Корекція поведінки

Це так звана АВА-терапія, заснована на принципах поведінкової психології. На початковому етапі батьки спостерігають за особливостями поведінки дитини і їх виходячи з цього підбирають стимулюючі дії (наприклад, їжа, музика або тактильний контакт). Надалі саме ці стимулюючі дії використовуються для встановлення контакту з дитиною (наприклад, якщо він вчинив дію потрібно, йому включають улюблену мелодію). За допомогою цього методу можна не тільки почати взаємодіяти з малюком, але і усунути напади агресії і істерик.

Заняття з логопедом

Практично у всіх дітей, хворих на аутизм, є розлади мовлення. Регулярні заняття з логопедом дозволять прискорити мовленнєвий розвиток малюка, а при легких формах патології навіть сприятимуть його подальшому нормальному навчанню в школі і спілкуванню з однолітками.

Соціальні навички самообслуговування

Дітей-аутистів дуже складно привчити до повсякденних дій, в тому числі і гігієни. Якщо батькам вдалося виробити певні навички, закріпити їх допоможуть спеціальні картки з послідовністю дій (наприклад, можна намалювати просту схему ранкових дій: встав, одягнувся, почистив зуби).

Лікування медикаментами

Як вже говорилося вище, препарату, який допоможе дитині почати контактувати з оточуючими, не існує. Лише в рідкісних випадках дітям з аутизмом призначають заспокійливі засоби для усунення деструктивного поведінки.

Існує думка, що безглютенова дієта сприяє швидкому одужанню (див. целіакія), але об’єктивних доказових даних даного факту не існує. Також існують шарлатанські методи лікування стовбуровими клітинами, ноотропними препаратами та поляризацією, але вони не приносять позитивних результатів, а в деяких випадках можуть навіть погіршити стан дитини.

З чим можна сплутати аутизм?

Існує ряд захворювань, які можна прийняти за аутизм.

Шизофренія

Раніше аутизм вважався лише формою шизофренії, але сучасна медицина встановила, що це два абсолютно різних захворювання. По-перше, шизофренія діагностується в більш старшому віці, а по-друге її симптоми починають проявлятися поступово. Спочатку з’являються страхи і нав’язливі ідеї, поступово хворий починає йти в себе, після чого починаються галюцинації. Шизофренія характеризується періодами загострень і ремісій, а для її лікування використовуються медикаментозні препарати.

СДУГ

Синдром дефіциту уваги і гіперактивності в тій чи іншій мірі проявляються у кожної третьої дитини. Малюки не можуть довго сидіти на одному місці, погано сприймають шкільну програму, не можуть тривалий час концентруватися на одному занятті. Деякі прояви СДУГ зустрічаються і у дорослих, яким складно приймати самостійні рішення і запам’ятовують певну інформацію. Потрібно якомога раніше діагностувати СДУГ, так як при коректному лікуванні та занять з психологом синдром вдається практично повністю усунути.

Приглухуватість

Діти, які погано чують, можуть не відгукуватися на власне ім’я, не реагують на прохання дорослих і затримуються в мовному розвитку. Оскільки ці симптоми схожі з аутизмом, більшість батьків ведуть дитину до психіатра. Але спочатку потрібно звернути до ЛОР-лікаря, щоб перевірити гостроту слуху малюка. Якщо проблема полягає саме в приглухуватості, слуховий апарат допоможе усунути її та налагодити нормальний розвиток дитини.

Статтю про ознаки аутизму у дитини також можна прочитати російською мовою: «Признаки аутизма у ребенка, причины, методы коррекции».